Betrokken werknemers: de sleutel tot succes

Door: Anne van der Rest
betrokken_werknemers_
22 februari 2022
6 minuten lezen

Passie voor werk? Dat kan zeker! En daar is niks geks of zweverigs aan. Betrokken en enthousiaste werknemers zijn zelfs een belangrijke sleutel voor het succes van je organisatie. Al is het alleen maar omdat passie voor het werk voor de meeste werknemers een doorslaggevende reden is om bij hun werknemer te blijven. Met de huidige krappe arbeidsmarkt is het dus essentieel om te investeren in de relatie met je werknemers. En hoe wakker je de passie in jouw werknemers aan? Check dan deze 4 tips.

De succesfactor passie

Hoe je het ook noemt - betrokkenheid, loyaliteit, engagement, liefde of passie - dat maakt niet uit. In de regel geldt namelijk: hoe meer positieve emotie werknemers voor hun werk voelen, hoe groter het succes van de organisatie. Zij hebben namelijk hart voor hun werk(gever) en zijn daardoor bereid een stapje harder te lopen. Ook zijn betrokken werknemers productiever, presteren beter en stralen dat ook veelal uit en over op collega’s en klanten.

Aan de andere kant kan het ook zijn dat je te maken hebt met werknemers die zich totaal niet betrokken voelen bij hun werk of werkgever. In het minst slechte geval doen ze ‘gewoon’ hun werk. Maar worst case scenario hebben zij een slechte invloed op collega’s, zelfs leveranciers of klanten. Hoe dan ook, een onwenselijke situatie die vervelende gevolgen met zich mee kan brengen.

platformeconomie_

Wanneer moet een platform met werknemers werken?

Uber en Deliveroo worden gevloerd door de Europese Commissie. Als het aan de Europese Commissie ligt krijgen platformwerknemers zoals maaltijdbezorgers of koeriers meer rechten. Ze moeten behandeld worden als gewone werknemers. De reacties zijn over dit advies zijn behoorlijk verdeeld. Ook wij hebben een visie over het advies van de Europese Commissie. Daarom hebben wij vanuit Maqqie een beknopt alternatief advies uitgewerkt.

Passie bij jou op de werkvloer

Dus hoe zorg je er nou voor dat ook bij jouw werknemers het vuurtje voor hun werk flink gaat branden? Met de volgende 4 tips kan je snel stappen maken.

  1. Zorg voor een duidelijke werkgeversidentiteit (employer brand identity) - bij negen van de tien gevallen hebben organisaties waar werknemers heel betrokken zijn een duidelijk identiteit. Je personeel moet zich kunnen identificeren met de missie, visie en doelen. Betrokken werknemers zijn namelijk op zoek naar antwoorden op vragen als: waar staan we over tien jaar? Wat is onze lange termijnvisie? Hierdoor kunnen zij het bedrijf in een grotere maatschappelijke context plaatsen. Je werknemers zullen op deze manier een bepaalde mate van trots ervaren. En dit zorgt dan weer voor meer werkplezier en loyaliteit aan de werkgever.

  2. Communiceer open, duidelijk en frequent - ga jij regelmatig in gesprek met je personeel? En dan hebben we het niet over die maandelijkse nieuwsbrief die je naar je werknemers stuurt. Communicatie hoort bij betrokkenheid als appel bij taart ;-) Mooi voordeel: organisaties die frequent en open in gesprek gaan met hun werknemers zijn veelal succesvoller. Wat is dan goede communicatie? Het moet tweerichtingsverkeer zijn, dus interactief. Dit zorgt ervoor dat je werknemers zich gehoord voelen en meer inzetten voor de organisatie.

  3. Prettige sfeer op de werkvloer - vormen collega’s onderling een hecht team? Mooi! Want juist dit soort relaties versterken de zakelijke samenwerking enorm. Wat kan je hier dan zelf aan doen? Ga ook op persoonlijk vlak een relatie aan met je werknemers. Zo kan je regelmatig teamuitjes organiseren, maar kies bijvoorbeeld ook voor een gezamenlijk lunch. En niet te vergeten… besteed regelmatig aandacht aan de momenten die belangrijk zijn voor je werknemers.

  4. Persoonlijke groei - wil je dat werknemers bij jou komen werken of je niet verlaten? Investeer dan ook in persoonlijke ontwikkeling van je werknemers. Je kan bijvoorbeeld een ontwikkelingsplan opstellen en budget vrijmaken voor de benodigde opleidingstrajecten. Merken je werknemers dat je tijd en geld wilt investeren in hun groei, dan zullen ze zich meer betrokken voelen. En ook minder de behoefte hebben om ander werk te zoeken.

Hoe weet ik of mijn werknemers passie hebben voor hun werk?

Nu weet je wat je kan doen om de betrokkenheid van je personeel te stimuleren of juist wat niet werkt. De volgende stap is om zelf aan de slag te gaan met het (her)vormen van jouw employer branding (werkgeversidentiteit) strategie. Het kan zo zijn dat de gang van zaken in binnen jouw bedrijf al heel dicht bij het ideaalplaatje komt. Misschien heb je zelfs al de bovengenoemde tips toegepast - da’s top. Is dit het geval? Dan is het wel goed om te bedenken dat het creëren van betrokkenheid een continu proces is. Het kan bijvoorbeeld door de komst van nieuwe collega’s veranderen of zoals door zoiets ingrijpends als de recente coronapandemie. Jouw uitdaging zal dus zijn om de betrokkenheid te bewaken en te meten, ook als er veel dingen veranderen.

Toch zullen er ook nog genoeg werkgevers zijn die struggelen op dit gebied. Hoe weet je dan of je de goede kant op gaat met de betrokkenheid van je werknemers?

De juiste richting 

Een goede indicatie kan soms zijn als je je werknemers onderling uitjes ziet regelen of als ze niet stipt om vijf uur vertrokken zijn. Dit is soms vrij makkelijk om te checken, maar in veel gevallen is het niet zo zwart-wit. Aan jou de schone taak om speerpunten op te stellen en deze regelmatig te checken. Communiceer vooral ook over je plannen en leg ook uit waarom je bepaalde dingen oppakt of juist niet. Je zal merken dat je werknemers zich bewust worden en zich gewaardeerd voelen. Zeker als ze zich comfortabel voelen binnen de ontwikkelingen. 

Goede betrokkenheid van je werknemer zal ook doorstralen naar je klanten of mensen buiten het bedrijf. Dus merkt iemand extern op dat de sfeer op de vloer goed is, dan weet je dat je goed aan de weg aan het timmeren bent.

Maar, zoals eerder gezegd: het ontwikkelen van betrokkenheid onder werknemers is een continu proces. Het is een emotie die fluctueert, groeit, slijt maar hoe dan ook aan verandering onderhevig is. Je moet dus blijven sturen en bewaken. Op die manier werk je stapje voor stapje naar meer betrokkenheid en passie van je werknemers.

Door: Anne van der Rest
22 februari 2022
6 minuten lezen

Meer blogs en nieuws van Maqqie?

Blijf op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen Maqqie

Terug naar overzicht

Bekijk ook:

Maqqie vs. Van Beest

Afgelopen maandag kwamen de toppers van Maqqie weer in actie om de allerlaatste competitiewedstrijd tegen Van Beest te spelen. Deze keer met een nieuwe aanwinst voor het team, Tim speelde namelijk zijn debuutwedstrijd. Eerdere potten tegen Van Beest lieten uitblijken dat Maqqie de sterkere partij was. De laatste onderlinge ontmoeting eindigde in een 5-0 overwinning voor onze sterren.

Lees verder