Een leven lang leren: zo maak je het de norm in jouw bedrijf

Door: Bram van Lent
Een leven lang leren: zo maak je het de norm in jouw bedrijf
9 maart 2021
5 minuten lezen

Als werkgever ben je blij met de kennis en skills van je personeel. Maar de wereld verandert snel. Daarom is het belangrijk om jouw werknemers kansen te bieden om bij te leren. Dus hoe pak je dat aan? In deze blog bespreken we hoe je jouw medewerkers goede leerkansen kan bieden, en welke voordelen dat allemaal heeft voor je onderneming.

1 - Wees bewust van verandering

In iedere sector en bedrijfstak zijn er unieke veranderingen waar je als ondernemer mee te maken hebt. Dat kan je zien als een lastige factor, maar je kan de vooruitgang ook omarmen en er het meeste uit halen.

Digitaliseert jouw sector in sneltreinvaart? Dan is het slim om te bedenken hoe je daarop kan aanhaken. Misschien zijn er nieuwe testprocessen die voor jouw bedrijf meerwaarde kunnen opleveren. Weet wat er speelt in de markt. Zo weet je zeker dat veranderingen en innovatie niet als verrassing komen.

2 - Bedenk concrete leerstappen

Je hebt nu een beeld van wat er staat te gebeuren in jouw sector, en daar kan je op inspelen. Neem de tijd om te bepalen welke specifieke kennis en kunde jouw personeel nodig zullen hebben over 1, 2 of misschien wel 5 jaar. Wil je bijvoorbeeld een ontwikkeling op gebied van klantenservice nastreven? Bedenk dan wat jouw mensen moeten bijleren om daar te komen.

Hoe maak je het makkelijk om je personeel enthousiast te krijgen? Maak de leerdoelen zo concreet mogelijk. “We gaan meer met dataverkeer doen” klinkt waarschijnlijk minder inspirerend dan “We gaan zorgen dat we goed met Google Analytics kunnen werken”. Ook geeft het voor jezelf meteen richting om die concrete doelen na te streven :-)

3 - Oriënteer en combineer leervormen

Heb je de leerdoelen scherp? Dan kan je gaan oriënteren naar de beste vorm om de nodige kennis over te brengen op jouw mensen. Het is daarbij belangrijk om te realiseren dat leren niet voor iedereen hetzelfde werkt.

Het is slim om met een specialist te sparren over verschillende leervormen. Creëer vrijheid voor keuzes, zodat zo veel mogelijk mensen kunnen leren in een vorm die hen goed past. Dat maakt het een proces een stuk leuker voor de medewerkers! Ook belangrijk: ze zullen zich de kennis en/of vaardigheden beter eigen maken in een (voor hen) prettige leervorm.

spelregels-cao

Spelregels - Cao voor Uitzendkrachten

De kogel is nog niet door de kerk, maar dat de cao voor uitzendkrachten per 1 januari 2022 op de schop gaat lijkt erg waarschijnlijk. Ook is de kans groot dat deze wijzigingen een grote impact zullen hebben op de markt. In deze blog willen we je alvast op de hoogte brengen van mogelijke veranderingen.

4 - Sta open voor 'out of the box' leren

Een van de grootste misverstanden is dat leren op de werkvloer direct met de dagelijkse werkzaamheden te maken moet hebben. Juist andere kennis kan heel veel bijdragen op de werkvloer. Werken jullie alleen met Nederlandse klanten, maar wil een medewerker graag zijn Engels opvijzelen? Dat kan alsnog heel handig zijn. Bedenk bijvoorbeeld dat je in de toekomst ook Engelstalige bronnen kan gebruiken voor nieuwe inzichten.  

Een training over het belang van sporten of een goede nachtrust? Zie dit niet als tijdverspilling. Ook deze soorten kennis kunnen jouw mensen scherper, productiever, en vooral blijer maken.

5 - Let's learn

Als het goed is heb je met bovenstaande stappen goede handvatten om het leerproces voor jouw bedrijf uit te tekenen. Nu het belangrijkste: aan de slag! Leren is doen, proberen, en aanpassen waar nodig. Maak van het leerproces binnen jouw onderneming een constante factor. Zorg dat leren altijd aandacht krijgt en nooit stilstaat. Blijf bedenken hoe je medewerkers kan uitdagen om nieuwe kennis op te doen, op een manier die effectief én leuk is.

Benoem de leerkansen bij sollicitaties. Vermeld het op je website. Spoor je mensen aan om kansen te grijpen! Laat jouw medewerkers ook merken dat je aandacht geeft aan het vinden van werkende leervormen.

Leerkansen bieden? Maqqie!

Bij Maqqie vinden we leren essentieel. Daarom werken wij samen met GoodHabitz, een platform voor online trainingen waar maandelijks nieuwe en interessante trainingen beschikbaar komen. Die variëren van “Excel voor gevorderden” tot “De kunst van het netwerken”, en van “Kritisch denken” tot “Afkicken van social media.”

Iedere Maqqer met een actief contract in onze app krijgt toegang tot onbeperkt gratis trainingen via GoodHabitz. Zo bieden we jouw mensen altijd nieuwe leerkansen als service – doe er je voordeel mee ;-)

Meer weten over de gratis GoodHabitz-trainingen voor jouw medewerkers? Laat het ons weten!

Door: Bram van Lent
9 maart 2021
5 minuten lezen

Meer blogs en nieuws van Maqqie?

Blijf op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen Maqqie

Terug naar overzicht

Bekijk ook:

spelregels-cao

Spelregels - Cao voor Uitzendkrachten

De kogel is nog niet door de kerk, maar dat de cao voor uitzendkrachten per 1 januari 2022 op de schop gaat lijkt erg waarschijnlijk. Ook is de kans groot dat deze wijzigingen een grote impact zullen hebben op de markt. In deze blog willen we je alvast op de hoogte brengen van mogelijke veranderingen.

Lees verder