Hoe bind en motiveer je millenials?

Door: Pieter Jacob Leenman
Hoe bind en motiveer je millenials?
30 december 2020
4 minuten lezen

Sommigen denken dat je millennials trekt met flexibel werk en hoge salarissen. Maar dat is niet wat hen werkelijk boeit. Maar wat dan wel? Check het in deze blog.

1 - Innovatie

Volgens een studie van Deloitte laat 78 procent van de millennials zich sterk beïnvloeden door hoe innovatief een bedrijf is. Deze generatie is op zoek naar innovatie, groei en creativiteit, en zoekt bedrijven die dat te bieden hebben.

2 - Autonomie

Millennials willen geen micromanager meer die hen vertelt wat te doen. Ze willen onafhankelijk en autonoom hun werk doen. Ze willen worden gerespecteerd voor hun vaardigheden en competenties en willen het vertrouwen voelen dat ze zelf in staat zijn te beslissen. Voelen ze die autonomie niet? Dan zijn ze ook zo weer vertrokken.

Opinie platformeconomie

Platformwerker gebaat bij ‘polderen’ in plaats van rechtszaken

Vakbonden en overheden proberen uit alle macht digitale platformen voor werk knock-out te slaan met rechtszaken. Platformen doen op hun beurt weinig moeite zich aan te passen aan de spelregels van dit land. Constructief overleg kan juist helpen om een juiste balans te vinden tussen vrijheid en werkzekerheid.

3 - De kans om te groeien

Deze jonge generatie wordt gemotiveerd door mogelijkheden om zichzelf te verbeteren en persoonlijk te groeien. Ze willen hun vaardigheden aanscherpen en zoeken werkgevers die daarvoor de ruimte bieden. Continu leren is iets dat hen werkelijk motiveert.

4 - Moderne technologie

Millennials begrijpen technologie meer en anders dan elke andere generatie voor hen. Als je hun intuitieve kennis weet aan te boren en weet te gebruiken, kun je hen motiveren om productiever en effectiever te worden.

5 - Samenwerking

Volgens onderzoek zet 74 procent van de millennials 'een werkcultuur waarin samenwerking centraal staat' op nummer 1 of nummer 2 als hen gevraagd wordt waarnaar ze op zoek zijn in een nieuwe baan. Millennials kunnen sociaal netwerken als geen enkele andere generatie voor hen, en willen die vaardigheden graag gebruiken om tot grote prestaties te komen.

6 - Flexibiliteit

De dagen van de van-9-tot-5-mentaliteit zijn voorbij. Millennials zijn gemotiveerd door flexibiliteit in waar en wanneer ze werken. Ze willen graag een prestatie leveren, maar ook graag tijd spenderen buiten kantoor. Ze weten hoe te multitasken, kennen het internet door en door, en hun locatie boeit hen veel minder dan wat ze presteren.

7 - Instant bevrediging

De babyboomers waren gewend te wachten op erkenning, promotie en financiële waardering, maar deze generatie verwacht hun bevestiging nu en direct. Snelle promoties en beloningen, hoe klein ook, zijn belangrijk. Ze laten zich niet aan het lijntje houden door iets dat misschien over een aantal jaar eens hun kant opvalt.

8 - Betekenis

Millennials willen weten dat er een 'groter plaatje' is; ze zijn op zoek naar een missie die aansluit bij hun eigen waarden en normen. Betekenisvol werk is het belangrijkste waarmee millennials hun succes definiëren. Ze willen antwoord op de vraag waarom de organisatie doet wat hij doet, niet alleen het hoe en wat. Ze willen weten of ze bijdragen aan een organisatie die de wereld beter wil maken.

Conclusie

Onze millennials motiveren is niet moeilijk, en als je eenmaal hun motivatie begrijpt kun je ze ook beter betrokken krijgen. En als je ze eenmaal betrokken hebt, zullen ze zich ook voor jouw organisatie inzetten zoals je het het liefst zou zien.

Door: Pieter Jacob Leenman

Meer blogs en nieuws van Maqqie?

Blijf op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen Maqqie

Terug naar overzicht

Bekijk ook:

Payrollbedrijven: hoe kies je de juiste?

Payrollbedrijven: hoe kies je de juiste?

Payrollbedrijven: ben jij er op zoek naar één? Maar heb je geen idee hoe je payrollbedrijven moet vergelijken? In deze blog leggen we je haarfijn uit waar je op moet letten zodat jij de juiste keuze maakt. 

Lees verder