Bedrijfscultuur is een interessant maar ongrijpbaar fenomeen. Op bedrijfswebsites en in vacatures wordt er bijna altijd over de bedrijfscultuur van een onderneming gesproken. āEen dynamisch bedrijfā, āinformele sfeerā, ākorte lijntjesā: allemaal termen die dit concept omschrijven. Een goede cultuur kan een grote meerwaarde zijn voor je bedrijf, maar hoe beĆÆnvloed je het eigenlijk? En als je daar achter bent, hoe weet je dan wat voor bedrijfscultuur bij jouw doelstellingen past? In deze blog duiken we in dit fascinerende concept, zodat jij aan de slag kan om de perfecte bedrijfscultuur in jouw onderneming te realiseren.
Wat is bedrijfscultuur?
Een uitdagende vraag! We kunnen bedrijfscultuur het best omschrijven als āhet totaalplaatje van hoe het er binnen een bedrijf dagelijks aan toe gaatā. Beetje vaag? Klopt⦠Het wordt wat duidelijker aan de hand van voorbeelden. Beantwoord de volgende vragen maar eens voor jouw onderneming:Ā
Zeggen alle collegaās elkaar ās ochtends goedemorgen?
Spreken werknemers hun baas aan met hun voornaam, of op een formele manier?
Hoe gaat het er aan toe tijdens lunchtijd?
Hebben mensen om klokslag 17.00 uur hun tas ingepakt of juist niet?
Bedrijfscultuur is er, ook als je het niet bewust creƫert
Al dit soort details vormen samen de bedrijfscultuur. Een van de kenmerken is dat er vaak weinig tot niets over op papier staat, maar dat toch (bijna) iedereen binnen het bedrijf er op dezelfde manier mee om gaat. Dat is niet omdat de baas het zo heeft besloten, maar omdat het zo is gegroeid. Je kan bedrijfscultuur daarom ook wel zien als alle collectieve gewoontes van het personeelsbestand bij elkaar.
Dat betekent ook meteen dat ieder bedrijf per definitie een bedrijfscultuur heeft! Ook als niemand zich er van bewust is, zijn er bij elk bedrijf ongeschreven regels, gebruiken en tradities. Heeft jouw bedrijf een vrijmibo, of gebeurt dat eigenlijk nooit? In beide gevallen is het antwoord een onderdeel van de bedrijfscultuur.
Werkgevers hebben een grote verantwoordelijkheid als het gaat om de veiligheid van hun werknemers. Hoewel de eerste aandacht veelal besteed wordt aan veiligheid op de fysieke werkplek, zijn vaak de risicoās van de mobiele werkplek aanzienlijk groter. Het is belangrijk dat werknemers ook onderweg ARBO-proof zijn. In vijf jaar tijd is het aantal ongelukken op de Nederlandse wegen meer dan verdubbeld. De belangrijkste oorzaak is het gebruik en de afleiding van smartphones. Voor werkgevers ligt er hier een belangrijke taak. Als werkgever moet je immers voor de veiligheid van je werknemers zorgen. Ook wanneer zij onderweg zijn naar het werk of voor de uitvoering van het werk. Ā
Hoe creƫer ik een bedrijfscultuur?
We lieten het al even vallen: ieder bedrijf heeft een bepaalde cultuur, en die ontstaat eigenlijk een beetje vanzelf. In die zin is het best makkelijk om een bedrijfscultuur te creĆ«ren: neem een aantal mensen aan, stel ze aan elkaar voor als collegaās, en voilĆ : de bedrijfscultuur zal beginnen te vormen. Een interessantere vraag is: hoe zorg je dat die cultuur groeit zoals jij het wilt? Hoe creĆ«er je de juiste bedrijfscultuur?
Het belangrijkste: voorbeeld doet volgen. Als jij als manager altijd om 5 uur de deur uit marcheert, dan zullen de werknemers zich hetzelfde aanwennen. Ben jij een baas die vrijdagmiddag om kwart voor vijf de werkplaats binnenloopt om biertjes uit te delen? Dan zal de vrijdagborrel vanzelf traditie worden. Op zich logisch!
Nu je weet hoe je bepaalde dingen kan stimuleren of juist afwijzen, kan je aan de slag met het (her)vormen van jouw bedrijfscultuur! Misschien is de gang van zaken in jouw bedrijf al best dicht bij het ideaalplaatje. In dat geval heb je (misschien onbewust) de genoemde tips al toegepast ā daās mooi! In dat geval is het vooral goed om te bedenken dat cultuur dynamisch is. Het verandert en verschuift, bijvoorbeeld door nieuwe collegaās, een andere werklocatie of ambitieuzere doelstellingen. Dat betekent dat jouw uitdaging zal zijn om de goede bedrijfscultuur te bewaken, ook als er veel dingen veranderen in jouw bedrijf.Ā Ā
Er zullen voor veel werkgevers echter nog dingen zijn die ze anders voor ogen hebben. Hoe je weet dat het de goede kant op gaat met je bedrijfscultuur?
De goede kant op
Een goede indicatie is als je werknemers onderling ziet afstemmen op dat wat je stimuleert. Dat is soms vrij makkelijk (de mate van hiërarchie en formaliteit kan je bijvoorbeeld goed aflezen uit hoe werknemers je aanspreken), maar vaak is het niet zo zwart-wit. Aan jou de taak om bepaalde speerpunten in de gaten te houden en zo de cultuur te sturen. Communiceer er over, en leg waar nodig uit waaróm je iets belangrijk vindt. Je zal merken dat werknemers na een tijdje zelf bewust worden van de bedrijfscultuur, zeker als ze zich lekker voelen binnen de ontwikkeling.
Een goede bedrijfscultuur zal ook voelbaar worden voor je klanten en andere mensen buiten het bedrijf. Dus: als een extern iemand bijvoorbeeld opmerkt dat de sfeer op de vloer lekker direct is, dan weet je dat je op dat vlak een duidelijke bedrijfscultuur aan het opbouwen bent.
Maar, zoals gezegd: bedrijfscultuur is nooit af. Cultuur ontwikkelt, verschuift en groeit, en dat moet je dus wel in de gaten houden. Met wat sturing kan je dan blijven bewaken dat het ontwikkelt zoals jij het voor je ziet. Op die manier werk je stapje voor stapje naar de ideale bedrijfscultuur op jouw werkvloer!
Werkgevers hebben een grote verantwoordelijkheid als het gaat om de veiligheid van hun werknemers. Hoewel de eerste aandacht veelal besteed wordt aan veiligheid op de fysieke werkplek, zijn vaak de risicoās van de mobiele werkplek aanzienlijk groter. Het is belangrijk dat werknemers ook onderweg ARBO-proof zijn. In vijf jaar tijd is het aantal ongelukken op de Nederlandse wegen meer dan verdubbeld. De belangrijkste oorzaak is het gebruik en de afleiding van smartphones. Voor werkgevers ligt er hier een belangrijke taak. Als werkgever moet je immers voor de veiligheid van je werknemers zorgen. Ook wanneer zij onderweg zijn naar het werk of voor de uitvoering van het werk. Ā