Verzuim & vitaliteit

Verzuim bij Maqqie

Ben je ziek?

Hè, wat balen! Op deze pagina vind je hoe alles werkt. Met je contract, maar ook hoe je kan zorgen voor een snel herstel. Lees onze vitaliteitstips en kom erachter welke trainingen je gratis kan volgen. Zo zorgen we er samen voor dat je snel weer op de been bent.

Ziek?
Type contract verzuim

Type contract

Als je ziek bent dan verschilt het per contractvorm wat de gevolgen zijn voor je contract. Check hiervoor jouw contractvorm: Fase A, Fase B of Fase C.

Tip 1 - Gezond eten & drinken

Vast wel eens gehoord, maar je voeding is enorm belangrijk voor je lijf en weerstand. We zullen je niet ondersneeuwen met de schijf van vijf, maar let een beetje op je Vitamine C, E, groenten, fruit en vezels. Dat zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt én dat je sneller herstelt!

Zorg ook dat je minimaal 2 liter per dag drinkt - oftewel 8 glazen. Veel mensen hebben hier moeite mee maar dit kan je ertegen doen: neem óveral een flesje water mee naartoe. Drinken en vullen maar!

We helpen je graag op weg naar een gezonde levensstijl. En daarom hebben we speciaal voor jou een super gezond recept opgevraagd bij onze klant Trainvegan. Zij bedenken gezonde maaltijden met minder suiker, olie en zout. Dat is nog eens een goede opsteker voor je lijf.

🍪 Je cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat je cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

Tip 2 - Bewegen

Sporten doet het altijd goed. Een fit lijf = een fitte geest en zorgt ook voor een betere weerstand. En tenslotte is voorkomen beter dan genezen ;-) Heb je koorts/griep/verkoudheid etc.? Dan is rust altijd het beste. Als je twijfelt, neem dan contact op met je behandelaar/arts.* Weten welke sportoefeningen je kan doen? Check ze hier!

Niet zo’n sporter? Begin dan met een rondje lopen. Je kunt dit bijhouden op je stappenteller of gebruik de Ommetje-app van hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder - https://www.hersenstichting.nl/ommetje/. Je kan sporten ook vervangen door een andere hobby. Zolang het je geest en hoofd leegmaakt.

*Het advies van je behandelaar/arts is leidend. Volg deze dus altijd op.

Tip 3 - Ritme

Werk geeft structuur aan je dag. Wanneer dat vanwege arbeidsongeschiktheid wegvalt kan het lastig zijn om een gezond dag- en nachtritme aan te houden. Zorg dan dat je overdag iets te doen hebt – voor zover je gezondheid dat toelaat. Of verbreed bijvoorbeeld je kennis door het volgen van een cursus van GoodHabitz.

Ook is je slaap super belangrijk. Ga op vaste tijden slapen en sta op een vaste tijd op. Door structuur aan te brengen in je dag en nacht zorg je ervoor dat je herstel sneller verloopt.

Ritme
Voldoende sporten

Tip 4 - Energie

Heb je een burn-out? Dan kan het zijn dat je activiteiten meer van je hebben gevraagd dan dat je aankon. Belangrijk om je energiebalans weer op peil te krijgen. Deze oefening helpt daarbij:

  • Schrijf in twee kolommen op waar je energie van krijgt
  • Schrijf in twee kolommen op wat energie van je vraagt
  • Kijk of je de dingen die energie van je vragen kan aanpassen
  • Zorg ervoor dat wat je energie geeft, veel in je leven aanwezig is
  • Aan het einde moeten er meer energiegevers dan energienemers zijn :-)

Blijven ontwikkelen tijdens je tijdelijke arbeidsongeschiktheid?

Dat kan! Met de gratis online trainingen van GoodHabitz. Je hebt keuze uit meer dan 100 online trainingen. Heb je nog geen GoodHabitz account? Vraag 'm hier aan!

Trainingen GoodHabitz

Bekijk ook:

blog-vitaliteit

Op weg naar een vitale organisatie

Volgende week – de laatste week van september - vindt de 7e editie van de nationale vitaliteitsweek plaats. In deze week wordt er extra aandacht geven aan meer vitaliteit en werkgeluk voor werkend Nederland. Gezonde medewerkers zitten vaak beter in hun vel, zijn energieker, hebben meer zin om te werken en inspireren directe collega’s. Ze zijn dus heel waardevol. Ook binnen je eigen organisatie kan je een impuls geven aan de vitaliteit van werknemers. In deze blog geven we je vier tips hoe je dat aanpakt. 

Algemeen contact

Neem contact op

Heb je toch nog vragen? Stel ze hieronder aan onze Casemanagers Verzuim. Of bel ons op 088 - 010 7500

We zullen je gegevens nergens anders voor gebruiken ;-)