Payrollen in de horeca - beperk je risico’s

Door: Anne van der Rest
payroll_in_de_horeca
3 februari 2022
5 minuten lezen

De reden om te payrollen is voor iedere ondernemer anders. Ben jij een horeca-ondernemer? Dan heb je vaak en veel te maken met pieken en dalen in je werkrooster. De ene dag is drukker dan de ander. Dit kan ook nog seizoensgebonden zijn. Dan is het dus wel zo handig als jij je werknemers flexibel kan inzetten en zonder dat het je veel tijd en energie kost.

Wat is payrollen?

De kans is groot dat jij als horecaondernemer personeel in dienst hebt. Dit brengt veel administratieve handelingen met zich mee. Dit kan remmen in jouw handelingssnelheid en misschien zelfs het ondernemen beperken. Ken je dit gevoel? Dan is payrollen de oplossing voor meer flexibiliteit. Met payrollen blijf je gewoon werken met jouw horecatijgers, maar je hebt ze niet meer zelf in dienst. Hoe zit dat dan? De payrollorganisatie neemt het juridische werkgeverschap en alle administratieve persooneelzaken over. Jij blijft baas in je eigen tent met meer tijd om te ondernemen.

Een ander voordeel is dat de payrollorganisatie jouw werkgeversrisico overneemt. Dus wordt een werknemer bijvoorbeeld ziek? Dan fixen wij alle administratieve zaken rondom het ziektetraject. Daarnaast zorgen wij ook voor andere administratieve zaken, zoals:

  • Verzorgen van de arbeidsovereenkomsten
  • Salarisadministratie
  • Jaaropgaves
  • Verzuimbegeleiding
  • Verzekeringen
platformeconomie_

Wanneer moet een platform met werknemers werken?

Uber en Deliveroo worden gevloerd door de Europese Commissie. Als het aan de Europese Commissie ligt krijgen platformwerknemers zoals maaltijdbezorgers of koeriers meer rechten. Ze moeten behandeld worden als gewone werknemers. De reacties zijn over dit advies zijn behoorlijk verdeeld. Ook wij hebben een visie over het advies van de Europese Commissie. Daarom hebben wij vanuit Maqqie een beknopt alternatief advies uitgewerkt.

De uitdagingen in de horeca

De coronapandemie en overheidsmaatregelen hebben een hoop op zijn kop gezet: deuren open, beperkt open of gewoon helemaal dicht. Daarom is het een must dat je snel kan schakelen met flexibel personeel. Dat geldt ook als je afhankelijk bent van seizoensgebonden werk, het weer of evenementen. Het regelen van personeels- en salarisadministratie is een behoorlijke tijdrovende klus vol met risico’s. Vooral jouw flexibiliteit en uithoudingsvermogen wordt nu nog meer op de proef gesteld. En dan wil je ook nog een goede werkgever zijn voor je personeel. Maar dat is niet het enige. Je hebt namelijk ook te maken met:

  • Wisselingen in het personeelbestand
  • Flexibiliteit van je personeel
  • Administratieve, financiële en juridische risico’s

De voordelen van payrollen

Payrollen ontzorgt jou dus al werkgever. Check maar: met payrollen loop je minder risico, heb je geen last meer van die vervelende administratie en neemt je flexibiliteit enorm toe. We zetten alle voordelen van payrollen voor je op een rijtje:

  • Minder risico’s - zoals je eerder hebt kunnen lezen wordt met payrollen de payrollorganistie de juridische werkgever. Hierdoor komen vrijwel alle werkgeversrisico’s voor onze rekening. Neem bijvoorbeeld de doorbetaling bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Normaal blijf jij als werkgever verantwoordelijk voor die doorbetaling, ook als er sprake is van een contract voor bepaalde tijd. En die verplichting kan behoorlijk in de papieren lopen. Met payrollen heb je hier geen omkijken meer naar en heb je dus tijdens de ziekteperiode geen extra kosten.
  • Meer flexibiliteit - heb je zelf personeel in dienst, dan mag je in een periode van drie jaar drie tijdelijke contracten aanbieden. Via payrollen kan je deze termijn verlengen tot vier jaar. Bovendien zijn er ook meerdere contractvormen mogelijk. Meer flexibiliteit dus.
  • Goed werkgeverschap - super belangrijk natuurlijk. De arbeidsvoorwaarden voor de payrollwerknemer worden gebaseerd op de inlenersbeloning of op een cao, als daar sprake van is. Voor jouw werknemers verandert er dus vrijwel niets.
  • Focus op core business - wij nemen als payrollorganisatie veel administratieve rompslomp van jou over. De complete loonadministratie bijvoorbeeld. Maar ook het contractbeheer. Hierdoor kan jij je gewoon weer lekker focussen op ondernemen.

Payroll ‘a la Maqqie’ jouw horeca-oplossing

Kies je voor Payroll 'a la Maqqie’, dan nemen wij al het regelwerk rond jouw personeel over. Daarbij voldoen we altijd aan de verplichtingen van de cao waar jouw onderneming onder valt. Daarnaast regelen we de verzuimbegeleiding bij ziekte, de verzekeringen, pensioenen en zorgen we voor loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid. Kortom, jij kan je weer volledig focussen op ondernemen!

Dus wil je snel kunnen schakelen met flexibel personeel, minder tijd kwijt zijn met juridische en administratieve werkgeverstaken én je risico’s en kosten verminderen? Dan kan je niet meer om onze payroll-dienstverlening heen.


Neem contact op  Meer over payroll

Door: Anne van der Rest
3 februari 2022
5 minuten lezen

Meer blogs en nieuws van Maqqie?

Blijf op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen Maqqie

Terug naar overzicht

Bekijk ook:

Maqqie vs. Van Beest

Afgelopen maandag kwamen de toppers van Maqqie weer in actie om de allerlaatste competitiewedstrijd tegen Van Beest te spelen. Deze keer met een nieuwe aanwinst voor het team, Tim speelde namelijk zijn debuutwedstrijd. Eerdere potten tegen Van Beest lieten uitblijken dat Maqqie de sterkere partij was. De laatste onderlinge ontmoeting eindigde in een 5-0 overwinning voor onze sterren.

Lees verder