Personeel werven: next level met deze 6 tips

Door: Nico de Jong
6 tips om personeel te werven
9 februari 2021
4 minuten lezen

Ben je HR-manager en zoek je personeel? Of wil je als ondernemer je team uitbreiden? Het werven van personeel lijkt simpel, maar de praktijk leert vaak anders. Goede mensen vinden is voor veel bedrijven een uitdaging. Hoe je dit wel voor elkaar krijgt? Lees onze 6 tips waardoor jij met je werving next level gaat!

1 - Je online kanalen goed op orde hebben

De kanalen zoals je website, social media of advertenties zijn je visitekaartje. En dus moeten ze goed op orde zijn. Veel werkzoekenden bekijken namelijk deze kanalen voordat ze solliciteren. Zo krijgen ze een indruk van het bedrijf. Het is dus belangrijk om hier je bedrijf goed te presenteren. Niks komt minder professioneel over als een website die niet up-to-date is, een Facebook-pagina die afstamt uit 2014 of oudbollige teksten in een advertentie.

2 - Gebruik je persoonlijke en zakelijke netwerk

Netwerken! Klinkt spannend, maar kan goed -werken :-) Vraag je persoonlijke- of zakelijke contacten om zich heen te kijken naar het personeel dat jij zoekt. Of misschien zit die ene persoon wel ín je eigen netwerk. Door je eigen netwerk te benaderen heb je gelijk al je referentie te pakken over die persoon en weet je dus waarschijnlijk al wat je binnen haalt.

3 - Stagiaires

Talent binnen hengelen in je organisatie is voor de lange termijn dé oplossing. En dat kan goed met stagiaires. Je ziet het regelmatig: een stagiair(e) die na de opleiding blijft hangen bij het afstudeerbedrijf. Super interessant, aangezien je als het ware als werkgever een aantal maanden kan beoordelen of je de stagiair(e) wilt aannemen. De jeugd heeft ook nog eens de toekomst, dus jeugdigheid is altijd een boost voor je organisatie ;-)

spelregels-cao

Spelregels - Cao voor Uitzendkrachten

De kogel is nog niet door de kerk, maar dat de cao voor uitzendkrachten per 1 januari 2022 op de schop gaat lijkt erg waarschijnlijk. Ook is de kans groot dat deze wijzigingen een grote impact zullen hebben op de markt. In deze blog willen we je alvast op de hoogte brengen van mogelijke veranderingen.

4 - Creatieve vacatures

Het is niet meer van deze tijd. De standaard vacatureteksten die je nog regelmatig voorbij ziet komen met formele taal of platte tekst. Wil je de beste mensen? Dan zal je zelf ook je best moeten doen. En dat betekent: creatieve vacatures opstellen! Maak een video, schrijf zoals je spreekt of laat een medewerker van je aan het woord.

5 - Gebruik ook offline kanalen

Offline kanalen zijn ook zeker nog waardevol. Banners in bushokjes, flyers bij de lokale vereniging of posters in etalages. Genoeg te bedenken. Want ook daarmee kan je nieuw personeel werven. Mensen zijn namelijk vaak geïnteresseerd in iets waarmee ze bezig zijn. Is iemand op zoek naar een nieuwe baan? Grote kans dat hij of zij het woordje ‘vacature’ sneller oppikt bij bijvoorbeeld een bushokje.

6 - Open sollicitaties

Zorg dat je bedrijf ook open sollicitaties ontvangt. Je zult regelmatig niets van talent horen als je alleen beschikbare vacatures laat zien. En dat is zonde. Want met open sollicitaties kan je ook de persoon vinden die misschien niet binnen een beschikbare vacature past, maar wel iemand is voor een andere functie. Daarnaast kan je die persoon nog altijd een keer benaderen mocht je op een later moment wél die functie vrij hebben.

Wat vinden sollicitanten belangrijk?

De volgende stap: zorgen dat sollicitanten ook daadwerkelijk voor jouw bedrijf kiezen. Wil je weten wat sollicitanten belangrijk vinden bij hun keuze? Check dan deze blog.

Door: Nico de Jong
9 februari 2021
4 minuten lezen

Meer blogs en nieuws van Maqqie?

Blijf op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen Maqqie

Terug naar overzicht

Bekijk ook:

spelregels-cao

Spelregels - Cao voor Uitzendkrachten

De kogel is nog niet door de kerk, maar dat de cao voor uitzendkrachten per 1 januari 2022 op de schop gaat lijkt erg waarschijnlijk. Ook is de kans groot dat deze wijzigingen een grote impact zullen hebben op de markt. In deze blog willen we je alvast op de hoogte brengen van mogelijke veranderingen.

Lees verder