Navigeer naar content

Wat is het herroepingsrecht?

Wat is het herroepingsrecht?

Het herroepingsrecht is het recht van een consument om zonder reden van een internetaankoop af te kunnen. Consumenten die iets in jouw webshop hebben gekocht hebben daarvoor een bedenktijd van 14 dagen. Ze kunnen dan hun geld terugvragen.

Voor welke verkopen geldt het herroepingsrecht en zijn er ook uitzonderingen? En wat zijn de risico’s voor jou als webshopeigenaar als je je niet aan de regels houdt? Kortom, hoe zit het met de wetgeving e-commerce?

Voor welke verkopen geldt het herroepingsrecht?

Het herroepingsrecht geldt voor verkopen via internet. Heb jij een webshop? Dan moet je rekening houden met het herroepingsrecht. Dit wordt ook wel de wettelijke bedenktijd genoemd.

En het herroepingsrecht geldt voor nog meer verkopen. Consumenten hebben ook bij verkopen via de telefoon of postorder het recht om van de koop af te kunnen. Verder geldt het herroepingsrecht voor producten of diensten die aan de deur worden verkocht. Het moet dan wel gaan om een bedrag van minimaal 50 euro. Ook bij verkopen op straat heeft een consument het herroepingsrecht.

Het herroepingsrecht geldt dus voor de volgende verkopen:

  • via internet

  • via telefoon

  • via postorder

  • aan de deur als het om een bedrag van minimaal 50 euro gaat

  • op straat

Het herroepingsrecht is geregeld in de Wet koop op afstand. Dat is wetgeving e-commerce.

Welke uitzonderingen gelden voor het herroepingsrecht?

De volgende uitzonderingen gelden voor het herroepingsrecht als consumenten iets online kopen:

  • reizen

  • kranten of losse tijdschriften

  • producten die snel bederven

  • spullen die op maat worden gemaakt, zoals kleding

  • producten die persoonlijk zijn, zoals foto’s of een sieraad met een naam

  • producten waarvan de prijs schommelt en waarop jij geen invloed hebt, zoals goud

  • diensten waarvoor je met de consument een datum of periode afspreekt. Denk aan het verhuren van vakantiehuisjes of auto’s, en tickets voor evenementen of tentoonstellingen

  • een spoedklus, bijvoorbeeld een lekkage bij iemand thuis

  • kansspelen

  • thuiszorg

  • woonruimte: koop en huur

Dit zijn wat voorbeelden van uitzonderingen van het herroepingsrecht. Voor deze producten of diensten heeft een consument dus geen wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Welke informatie moet je verplicht melden als webshopeigenaar?

Deze informatie over het herroepingsrecht moet je verplicht melden als webshopeigenaar:

  • Recht op bedenktijd

Je moet aangeven dat de consument recht heeft op een bedenktijd van 14 dagen. Je moet ook aangeven als de consument geen recht op bedenktijd heeft.

  • Duur van de bedenktijd

De bedenktijd is 14 dagen. In die periode geldt het herroepingsrecht. Je moet in je webshop duidelijk uitleggen wanneer de bedenktijd begint.

De bedenktijd begint meteen na het sluiten van de overeenkomst. De bedenktijd duurt tot en met 14 dagen nadat jij het product hebt geleverd of nadat de consument het contract heeft bevestigd.

  • Informatie over het ongedaan maken van de koop

Heel belangrijk is ook dat je duidelijk aangeeft hoe de consumenten van de koop af kunnen. Bijvoorbeeld met een formulier, via de mail of telefonisch.

Je moet ook aangeven hoe de consument het product kan retourneren. Moet de koper dat bijvoorbeeld zelf opsturen of wordt het opgehaald?

Tot slot moet je natuurlijk informatie geven over hoe de consument zijn geld terugkrijgt. Welke kosten betaal je terug?

Als webshopeigenaar ben je verplicht om al deze informatie over het herroepingsrecht duidelijk op te nemen op je website.

Wat gebeurt er als je de informatie over de bedenktijd niet meldt?

Als je de informatie over de bedenktijd / het herroepingsrecht niet duidelijk op je website aangeeft, dan wordt de termijn met 1 jaar verlengd.

Deze verlenging van de bedenktijd geldt als je geen informatie geeft. Maar de verlenging van de bedenktijd geldt ook als je te weinig informatie geeft.

Je kunt die verlengde bedenktijd stoppen als je alsnog alle verplichte informatie geeft. Vanaf dat moment geldt weer de gewone bedenktijd van 14 dagen.

Welk risico loop je als je je als webshopeigenaar niet houdt aan het herroepingsrecht?

Als webshopeigenaar loop je het risico dat je een boete krijgt als je je niet houdt aan het herroepingsrecht. De ACM kan je dan een boete opleggen voor oneerlijke handel.

De ACM is de Autoriteit Consument & Markt. Dat is de organisatie die toezicht houdt op onder andere het naleven van de wetgeving e-commerce.

Naast een boete kun je ook te maken krijgen met vervelende juridische procedures van consumenten. De e-commercewetgeving geeft hen bepaalde rechten. Daar kunnen ze een beroep op doen als ze niet tevreden zijn over jouw service of jouw webshopproducten.

Welke verplichtingen gelden er voor de consument/koper?

De consument heeft ook verplichtingen als die wat in jouw webshop koopt. De consument moet in de bedenktijd zorgvuldig omgaan met jouw producten. De bedenktijd is de periode waarin het herroepingsrecht geldt.

De bedenktijd is bedoeld om het product te beoordelen en te proberen zoals een klant dat ook in echte winkel zou doen. Staat bijvoorbeeld op de verpakking al genoeg informatie over het product? Dan is het niet nodig om de verpakking te openen.

Een belangrijke tip voor jou als webshophouder is om de consument duidelijke instructies te geven over het openen van de verpakking. De kans is dan groot dat de consument zich daar ook aan houdt.

Geen recht op bedenktijd

Bij bepaalde producten kun je duidelijk aangeven hoe de consument om moet gaan met het openen van het product uit jouw webshop. Gaat het bijvoorbeeld om een product dat hygiënisch moet blijven, zoals een tandenbostel? Dan kun je aangeven dat de bedenktijd vervalt als de consument de verpakking opent.

Verkoop je muziek, podcasts of video’s? Ook voor deze producten kun je aangeven dat de bedenktijd vervalt als de consument het product opent en de inhoud afspeelt.

Vergeet ook deze zaken niet voor je webshop

Bij een webshop komt veel kijken. Je hebt te maken met wetgeving e-commerce. Ook moet je je administratie goed op orde hebben. En misschien denk je ook over het aannemen van personeel voor jouw webshop.

 

Start vandaag nog met maqqie

Maak het jezelf makkelijk en regel online je contracten en uitbetalingen. Wij zorgen voor jouw medewerkers, jij kiest voor maximale vrijheid om te ondernemen. Ontdek hoe jouw personeels- en salarisadministratie sneller en beter kan. We helpen kosteloos bij de overstap indien nodig.