HR & salariswijzigingen 2025
2025 lijkt misschien nog ver weg. Toch is het slim om je er al op voor te bereiden. Er komen namelijk wijzigingen aan die belangrijk zijn voor je salaris- en personeelsadministratie.
Op Prinsjesdag maakt het kabinet de nieuwe plannen voor 2025 bekend. Maar een aantal plannen en wijzigingen zijn nu al bekend. Daar kun jij je al op voorbereiden.
Wat weten we nu al over de veranderingen op het gebied van salaris en HR per 1 januari 2025?
de Belastingdienst gaat de Wet DBA handhaven
1 januari 2025 is ook een belangrijke datum voor de nieuwe pensioenwet
de premies WGA en Ziektewet stijgen
er komt een verandering in wanneer je hoge of lage WW-premie moet betalen
de kennismigrantenregeling, de 30%-regeling, verandert
het lage-inkomensvoordeel vervalt
het loonkostenvoordeel voor oudere en arbeidsbeperkte werknemers verandert
er komt een verduidelijking op de gerichte vrijstelling van een OV-abonnement
de arbeidskorting zal stijgen
de lonen zullen stijgen
de giftenaftrek voor ondernemers wordt afgeschaft
er wijzigen een aantal premiepercentages voor de sociale verzekeringen
Handhaving Wet DBA per 1 januari 2025
Als je met zzp’ers werkt, dan moet je vanaf 1 januari 2025 rekening houden met de Wet DBA.
Wet DBA staat voor Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties. Deze wet geeft aan wat voor arbeidsrelatie je met een medewerker hebt. Is de medewerker in dienst bij jou of werkt die als zelfstandige bij jou? Dat verschil is belangrijk, omdat daar ook andere rechten en plichten bij horen.
De Wet DBA bestaat al sinds 1 mei 2016. De regels uit de Wet DBA gelden dus al. Maar tot nu toe heeft de Belastingdienst niet gecontroleerd of iedereen zich wel aan de wet houdt. Dat gaat veranderen vanaf 1 januari 2025. Vanaf die datum gaat de Belastingdienst de Wet DBA wel handhaven.
Wat staat er dan precies in de Wet DBA? Waarmee moet je rekening houden vanaf 1 januari 2025?
Wanneer is een arbeidsrelatie een dienstbetrekking volgens de Wet DBA?
Volgens de Wet DBA is een arbeidsrelatie een dienstbetrekking als je op de volgende drie vragen met ‘ja’ kunt antwoorden:
1. Is er sprake van werkgeversgezag?
2. Is er een verplichting tot het leveren van (persoonlijke) arbeid?
3. Is er een beloning afgesproken?
De eerste vraag is de belangrijkste vraag. Dus: is sprake van werkgeversgezag? Als jij invloed kunt uitoefenen op het werk dat iemand doet en de werktijden, dan is de kans groot dat de Belastingdienst vindt dat het een dienstverband is. Dit wordt schijnzelfstandigheid genoemd.
Bij schijnzelfstandigheid lijkt het alsof iemand zelfstandige is, maar eigenlijk doet die medewerker hetzelfde werk als iemand die in loondienst is. Dan moeten er ook dezelfde premies en belastingen worden betaald, zegt de Belastingdienst.
Welke risico’s loop je als je de Wet DBA niet naleeft?
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst actief controleren of iemand ook echt als zzp’er werkt. Tot nu toe heeft de Belastingdienst dat niet gedaan. Wat betekent dat voor jou?
Stelt de Belastingdienst vast dat iemand niet als zelfstandige werkt maar in loondienst is, dan kan de Belastingdienst de volgende besluiten nemen:
Een correctieverplichting en een boete opleggen. Let op: de Belastingdienst kan dat doen zonder jou daarvoor eerst een waarschuwing te geven.
Een naheffing opleggen. De Belastingdienst kan dat doen met terugwerkende kracht over een periode van vijf jaar.
Het besluit van de Belastingdienst om vanaf 1 januari 2025 de Wet DBA te gaan handhaven lijkt duidelijk, maar er is nog iets bijzonders. Want over de Wet DBA zelf zijn nog best veel vragen. Daarom komt er een nieuwe wet: de Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelatie en Rechtsvermoeden. Dat is op dit moment nog geen officiële wet.
Hoe de Belastingdienst gaat handhaven is nog niet bekend. Wat we wel weten is dat er vanaf 1 januari 2025 wat gaat veranderen. Daar kun je je maar beter op voorbereiden.
Handhaving van de Wet DBA: hoe bereid je je voor?
Je kunt je op verschillende manieren voorbereiden op handhaving van de Wet DBA door de Belastingdienst.
Controleer of degene die voor jou werkt een schijnzelfstandige is. Is het een zzp'er of een freelancer die hetzelfde werk doet als mensen die bij jou in loondienst zijn?
Maak gebruik van modelovereenkomsten die door de overheid zijn gemaakt.
Werk je al met zzp’ers of freelancers? Een interessante optie is dan om ze bij jou te laten werken op basis van payroll. Nieuwsgierig waarom dat een interessante optie is? Als je gebruik maakt van payroll kun jij kiezen wie bij jou komt werken en je hebt ook nog eens het voordeel van flexibiliteit. Deze voordelen heb je zonder het risico van schijnzelfstandigheid.
Minimumuurloon 2025
Per 1 januari 2025 stijgt het minimumloon met 2,75%. Dit betekent dat het uurloon stijgt van € 13,68 naar € 14,06 voor medewerkers van 21 jaar en ouder.
Onderstaand vind je een overzicht van het minimumloon per uur. Dit geldt voor alle werkweken: of je nu 36, 38 of 40 uur werkt per week - het uurloon is altijd hetzelfde. Op basis van jouw cao kunnen er andere afspraken zijn over loon.
Tabel minimumuurloon per 1 januari 2025
Leeftijd | Minimumuurloon |
21 jaar en ouder | € 14,06 |
20 jaar | € 11,25 |
19 jaar | € 8,44 |
18 jaar | € 7,03 |
17 jaar | € 5,55 |
16 jaar | € 4,85 |
15 jaar | € 4,22 |
Wet toekomst pensioenen (Wtp)
Pensioen is voor alle werkenden een belangrijk onderwerp. De komende jaren gaat er op dit gebied veel veranderen. Dat komt door de Wet toekomst pensioenen, de Wtp, die op 1 januari 2023 in werking is getreden.
Maar, dat was dan toch belangrijk per 1 januari 2023? denk je nu misschien. Toch is 1 januari 2025 een belangrijke datum voor deze wet. Want laat je je pensioenregeling uitvoeren door een pensioenfonds? Dan moeten uiterlijk op 1 januari 2025 de arbeidsvoorwaardelijke afspraken zijn gemaakt.
Ook moet per 1 januari 2025 een besluit zijn genomen of een verzoek wordt gedaan om in te varen. Invaren is dat de opgebouwde pensioenaanspraken en pensioenrechten worden opgenomen in de nieuwe pensioenregeling bij dezelfde pensioenuitvoerder.
Premies WGA en ZW
Op 1 januari 2025 wijzigen de premies WGA en Ziektewet. Deze premies stijgen het komende jaar.
Wat zijn de wijzigingen?
WGA: het gemiddelde premiepercentage stijgt van 0,77% in 2024 naar 0,83% in 2025
Ziektewet: het gemiddelde premiepercentage stijgt van 0,45% in 2024 naar 0,50% in 2025.
Op Prinsjesdag worden de andere premies voor de sociale verzekeringen voor 2025 bekend gemaakt.
Wijziging WW-premie
Per 1 januari 2025 verandert er ook wat in de WW-premie. Dat heeft te maken met het verschil tussen hoge WW-premie en lage WW-premie.
Een hoge WW-premie betaal je voor medewerkers met een flexcontract. Een lage WW-premie betaal je voor medewerkers met een vast contract. Dat is een afspraak uit de Wet arbeidsmarkt in balans.
Op deze regel bestaat een uitzondering:
Heeft een werknemer een contract van gemiddeld minder dan 35 uur per week, maar werkt die in een kalenderjaar meer dan 30% dan het aantal afgesproken uren? Dan moet alsnog de hoge WW-premie betaald worden.
Deze regeling verandert wat per 1 januari 2025. Dan geldt deze regeling voor contracten van minder dan 30 uur per week. Het verschil zit hem dus in de afgesproken aantal uren in het contract.
Versobering 30%-regeling
Werk je met kennismigranten? Houd er dan rekening mee dat de kennismigrantenregeling per 1 januari 2025 wordt aangepast.
De kennismigrantenregeling is een belastingvrije vergoeding voor werkgevers. Je mag daarmee maximaal 30 procent van het loon belastingvrij betalen aan een kennismigrant.
Het kabinet had al besloten dat de kennismigrantenregeling afgebouwd zou worden. Dat besluit is nu teruggedraaid. De kennismigrantenregeling blijft bestaan, maar wordt wel wat minder. In plaats van een 30%-regeling wordt het nu een 27%-regeling.
Afschaffing lage-inkomensvoordeel (LIV)
Per 1 januari 2025 wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) afgeschaft.
Dit is een vergoeding voor werkgevers die medewerkers in dienst hebben met een laag inkomen. Het lage-inkomensvoordeel heeft niet veel geholpen bij extra kansen voor deze groep. Daarom wordt het lage-inkomensvoordeel afgeschaft. De overheid gaat dit geld in de toekomst op een andere manier inzetten om deze groep te helpen op de arbeidsmarkt.
Het lage-inkomensvoordeel wordt altijd per jaar betaald over het aantal gewerkte uren in dat jaar. Het afschaffen van het lage-inkomensvoordeel per 1 januari 2025 betekent dat in 2025 voor het laatst het lage-inkomensvoordeel wordt betaald over de gewerkte uren in 2024.
Wijziging loonkostenvoordeel (LKV) voor oudere werknemers
Het loonkostenvoordeel (LKV) voor oudere werknemers wijzigt per 1 januari 2025.
Het loonkostenvoordeel is een belastingkorting die je krijgt als je oudere medewerkers in dienst hebt genomen. Dat is een medewerker van 56 jaar of ouder.
Wat merk je van de wijziging in het loonkostenvoordeel voor oudere medewerkers? Daarvoor is het belangrijk dat je naar de datum kijkt waarop die medewerker in dienst is gekomen.
Is de oudere medewerker op of na 1 januari 2024 in dienst gekomen? Dan geldt het volgende:
het loonkostenvoordeel wordt per 1 januari 2025 verlaagd
het loonkostenvoordeel wordt per 1 januari 2026 afgeschaft
Is de oudere medewerker voor 1 januari 2024 in dienst gekomen? Dan verandert er niets. Het belastingvoordeel blijft gelden.
Wijziging loonkostenvoordeel (LKV) voor arbeidsbeperkte werknemers
Het loonkostenvoordeel (LKV) voor arbeidsbeperkte werknemers wijzigt ook per 1 januari 2025. Deze regeling wordt verruimd.
Het loonkostenvoordeel is een belastingkorting die je krijgt als je medewerkers met een arbeidsbeperking in dienst hebt genomen.
Nu is het zo dat je maximaal 3 jaar loonkostenvoordeel krijgt als je een arbeidsbeperkte medewerker in dienst neemt. Dit verandert per 1 januari 2025. Dan geldt het loonkostenvoordeel zo lang als de medewerker in dienst is. Er geldt dus geen maximale termijn meer.
Verduidelijking gerichte vrijstelling OV-abonnement
In het Belastingplan van 2024 stond een verruiming van de gerichte vrijstelling in de werkkostenregeling (WKR). Daarover ontstond onduidelijkheid. In het Belastingplan voor 2025 is er een verduidelijking geschetst.
Als een werknemer van zijn werkgever de mogelijkheid heeft om vrij of met korting privé te reizen, dan zijn deze kosten gericht vrijgesteld. Dan moet de OV-kaart ook wel in zekere mate zakelijk worden gebruikt.
Verder wordt er niet meer gewerkt met termen zoals ov-abonnement en voordeelurenkaart. Deze termen zijn te verwarrend gebleken. Daarom zullen er algemenere omschrijvingen gebruikt worden. Tenslotte komt ook het onderscheid tussen OV-reizen binnen Nederland en reizen met ander openbaar vervoer.
Stijging arbeidskorting
De arbeidskorting wordt in 2025 licht verhoogd. Deze was in 2024 nog €5.532 en wordt verhoogd naar €5.599 in 2025. Daarmee wordt gestuurd op dat werken meer gaat lonen en een verlaging van de belastingdruk op arbeid.
Stijging lonen
Modale inkomens (€3.433,68) gaan er in 2025 netto 1,53% op vooruit wat neerkomt €42,91 netto. Verdien je twee keer modaal (€6.867,28)? Dan hou je bijna €57 extra per maand over.
Voor mensen met een minimumloon die 38 of 40 uur per week werken, geldt een stijging van €17 en €25 per maand. Werk je 36 uur per week? Dan ga je er ongeveer €5 netto per maand op achteruit.
Afschaffing giftenaftrek
In 2025 wordt de aftrek voor ondernemers met betrekking tot giften afgeschaft. Dit geldt zowel voor giften in de vennootschapsbelasting (VPB) als voor giften in de regeling 'geven uit de vennootschap'. Kosten die wel aftrekbaar blijven zijn reclame en sponsoring. Giften worden dus beschouwd als winstuitkering waarover belasting betaald moet worden.
Premiepercentages sociale verzekeringen
In 2025 veranderen de percentages voor de volgende sociale verzekeringen:
Algemene ouderdomswet (AOW)
Deze is 17,9% en blijft gelijk aan voorgaand jaar.
Algemene Nabestaandenwet (Anw)
Ook deze blijft gelijk en is 0,1%.
Algemeen Werkloosheidsfonds (Awf)
Zowel het hoge als het lage tarief stijgen met 0,1%. Daarmee wordt het lage tarief 2,74% en het hoge tarief 7,74%.
Uitvoeringsfonds Overheid (Ufo)
Deze blijft gelijk en bedraagt 0,68%.
Uniforme opslag kinderopvang
Deze blijft gelijk en bedraagt 0,5%
Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof)
Kleine werkgevers betalen in 2025 6,35% en grote werkgevers betalen 7,58%.
Werkhervattingskas (Wkh)
Deze bedraagt voor 2025 1,33%.
Vroegpensioen voor zwaar werk
Het kabinet, vakbonden en werkgevers hebben een akkoord bereikt over een structurele vroegpensioenregeling voor mensen met zwaar werk. De huidige regeling, die hoort bij het pensioenakkoord van 2019, loopt eind 2025 af. In het nieuwe akkoord is afgesproken dat werknemers die het echt nodig hebben, óók na 2025 tot drie jaar eerder met pensioen kunnen.
Mensen die met vervroegd pensioen gaan, krijgen op dit moment een bedrag dat vergelijkbaar is met een netto AOW-uitkering. In de structurele regeling is er voor mensen met een laag inkomen een extra bedrag van maximaal € 3600 bruto per jaar beschikbaar. Daarnaast richt het akkoord zich op duurzame inzetbaarheid, zodat werknemers gezond hun pensioen kunnen halen.
Conclusie
Ook in 2025 worden een breed scala aan veranderingen doorgevoerd. Gelukkig hoef jij je daar bij Maqqie geen zorgen over te maken, want al deze veranderingen voeren wij voor je door. Wel zo makkie!
Wil je weten wat Maqqie voor jouw bedrijf kan betekenen?