Navigeer naar content

De 30%-regeling voor kennismigranten

Laatst gecontroleerd: augustus 2026

Neem je een kennismigrant of andere medewerker uit het buitenland aan? Dan kan de 30%-regeling interessant zijn. Met deze regeling kun je onder voorwaarden een deel van het loon belastingvrij vergoeden.

In 2026 is dat maximaal 30% van het loon inclusief de vergoeding. Vanaf 1 januari 2027 daalt dit voor veel werknemers naar 27%. Voor medewerkers die al vóór 2024 gebruikmaakten van de regeling, geldt overgangsrecht.

Wat is de 30%-regeling?

De 30%-regeling heet bij de Belastingdienst ook de expatregeling. De regeling is bedoeld voor werknemers die vanuit het buitenland naar Nederland komen om hier te werken en aan de voorwaarden voldoen.

Met de regeling mag je als werkgever maximaal 30% van het loon inclusief de vergoeding belastingvrij vergoeden. Deze vergoeding is bedoeld voor de extra kosten die een medewerker maakt doordat die in Nederland werkt. Dit noemen we extraterritoriale kosten.

Gebruik je de 30%-regeling? Dan hoef je niet aan te tonen hoeveel extraterritoriale kosten de medewerker werkelijk heeft gemaakt.

Geldt de 30%-regeling voor iedere kennismigrant?

Nee. De kennismigrantenregeling van de IND en de 30%-regeling van de Belastingdienst zijn twee verschillende regelingen.

Een kennismigrant kan voor beide regelingen in aanmerking komen. Maar dat gebeurt niet automatisch. De IND en de Belastingdienst gebruiken bijvoorbeeld verschillende salarisnormen.

Controleer daarom altijd apart of de medewerker voldoet aan:

  • de voorwaarden van de IND voor een kennismigrant;

  • de voorwaarden van de Belastingdienst voor de 30%-regeling.

Wat zijn extraterritoriale kosten?

Extraterritoriale kosten zijn extra kosten die ontstaan doordat een medewerker in een ander land werkt.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • kosten voor een visum of verblijfsvergunning;

  • bepaalde huisvestingskosten;

  • kosten voor een kennismakingsreis naar Nederland;

  • kosten voor medische keuringen en vaccinaties;

  • reiskosten naar het land van herkomst;

  • kosten voor een cursus Nederlands.

Kies je ervoor om de werkelijke extraterritoriale kosten belastingvrij te vergoeden in plaats van de 30%-regeling te gebruiken? Dan moet je deze kosten kunnen onderbouwen, bijvoorbeeld met facturen en bonnetjes.

Wat zijn de voorwaarden voor de 30%-regeling in 2026?

Om de 30%-regeling te gebruiken, moet de medewerker aan verschillende voorwaarden voldoen.

1. De medewerker is in loondienst

De werknemer moet in dienst zijn bij een werkgever.

2. De medewerker is vanuit het buitenland geworven

De werknemer moet buiten Nederland zijn geworven of vanuit het buitenland naar Nederland zijn gekomen om hier te werken.

3. De medewerker woonde ver genoeg van Nederland

In de 24 maanden vóór de eerste werkdag in Nederland moet de werknemer meer dan 16 maanden op meer dan 150 kilometer hemelsbreed van de Nederlandse grens hebben gewoond.

4. De medewerker heeft specifieke deskundigheid

Voor de meeste werknemers bepaalt de Belastingdienst dit aan de hand van het fiscale loon.

Fiscale salarisnormen 30%-regeling in 2026

Situatie

Fiscaal loon

Werknemer met specifieke deskundigheid

meer dan €48.013 per jaar

Jonger dan 30 jaar met een kwalificerende master

meer dan €36.497 per jaar

Het gaat om het belastbare loon na aftrek van de belastingvrije vergoeding.

Voor bepaalde wetenschappelijk onderzoekers en artsen in opleiding gelden andere regels.

Wat zijn de salarisnormen voor kennismigranten in 2026?

Voor een verblijfsvergunning als kennismigrant gebruikt de IND andere salarisnormen.

Situatie

Bruto per maand, zonder vakantiegeld

Kennismigrant van 30 jaar of ouder

€5.942

Kennismigrant jonger dan 30 jaar

€4.357

Kennismigrant met verlaagd salariscriterium

€3.122

Europese Blauwe Kaart

€5.942

Europese Blauwe Kaart met verlaagd salariscriterium

€4.754

Let op: dit zijn de salarisnormen van de IND. Voor de 30%-regeling gelden de fiscale salarisnormen van de Belastingdienst. Controleer daarom altijd beide bedragen.

Hoeveel kun je belastingvrij vergoeden?

In 2026 kun je met de 30%-regeling maximaal 30% van het loon inclusief de vergoeding belastingvrij vergoeden.

Er geldt wel een maximum. In 2026 kun je de regeling toepassen tot een salaris van €262.000 per jaar. De maximale belastingvrije vergoeding is daardoor €78.600 per jaar als de medewerker het hele jaar van de regeling gebruikmaakt.

Rekenvoorbeeld

Een medewerker verdient in 2026 €80.000 per jaar, inclusief de belastingvrije vergoeding.

30% van €80.000 is €24.000. Je kunt in dit voorbeeld dus maximaal €24.000 belastingvrij vergoeden. Er blijft €56.000 belastbaar loon over. Dat is meer dan de fiscale salarisnorm van €48.013 in 2026.

Het precieze bedrag hangt af van de situatie van je medewerker.

Hoe lang geldt de 30%-regeling?

De 30%-regeling geldt maximaal 5 jaar.

Heeft een medewerker eerder in Nederland gewoond of gewerkt? Dan kan de looptijd korter zijn. Op de beschikking van de Belastingdienst staat tot wanneer de medewerker de regeling mag gebruiken.

Wat verandert er vanaf 2027?

In 2025 en 2026 is de maximale belastingvrije vergoeding 30%. Vanaf 1 januari 2027 daalt dit voor veel werknemers naar maximaal 27%.

Er geldt overgangsrecht:

  • Regeling gestart vóór 1 januari 2024: het maximale percentage blijft tijdens de resterende looptijd 30%.

  • Regeling gestart in 2024: in 2025 en 2026 geldt maximaal 30% en vanaf 2027 maximaal 27%. Voor de nieuwe salarisnorm geldt overgangsrecht.

  • Regeling gestart vanaf 1 januari 2025: in 2025 en 2026 geldt maximaal 30%. Vanaf 2027 geldt maximaal 27% en geldt de nieuwe fiscale salarisnorm.

Let op: de regels kunnen veranderen. Controleer bij toepassing altijd de actuele voorwaarden van de Belastingdienst.

Hoe vraag je de 30%-regeling aan?

Je vraagt de regeling samen met de medewerker aan bij de Belastingdienst.

Vul hiervoor het formulier Verzoek loonheffingen expatregeling (30%-regeling) in. Werkgever en werknemer ondertekenen het formulier en sturen de gevraagde documenten mee.

De Belastingdienst reageert normaal binnen 8 weken.

Vraag je de regeling binnen 4 maanden na de eerste werkdag aan? Dan kan de regeling vanaf de eerste werkdag gelden als de medewerker aan de voorwaarden voldoet.

Bekijk het aanvraagformulier bij de Belastingdienst

Werken met kennismigranten zonder al het regelwerk?

Een kennismigrant aannemen vraagt om meer dan alleen een arbeidsovereenkomst. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met de IND, salarisnormen, verblijfsregels en de salarisadministratie.

Maqqie helpt je om dit goed te regelen. Als erkend referent bij de IND kunnen we gebruikmaken van de versnelde procedure voor kennismigranten.

Heb je nog meer hulp nodig?

We staan graag voor je klaar!

Start vandaag nog met maqqie

Maak het jezelf makkelijk en regel online je contracten en uitbetalingen. Wij zorgen voor jouw medewerkers, jij kiest voor maximale vrijheid om te ondernemen. Ontdek hoe jouw personeels- en salarisadministratie sneller en beter kan. We helpen kosteloos bij de overstap indien nodig.