Navigeer naar content

Loonheffingennummer aanvragen: hoe werkt dat?

Ben je ondernemer en heb je medewerkers in dienst? Dan ben je een werkgever en heb je voor de Belastingdienst een loonheffingennummer nodig. Maar wat is een loonheffingennummer precies? Hoe kun je een loonheffingennummer aanvragen? En waarom heb je een loonheffingsnummer nodig?

Wat is een loonheffingennummer?

Een loonheffingennummer is een nummer dat je van de Belastingdienst krijgt. Met het loonheffingennummer geef je door hoeveel loon je betaalt en hoeveel belasting je inhoudt voor jouw medewerkers. Je gebruikt een loonheffingennummer voor je salarisadministratie.

Vroeger werd het loonheffingennummer een loonbelastingnummer genoemd.

Waarom heb je een loonheffingennummer nodig?

Je gebruikt het loonheffingennummer om loonbelasting te betalen. Dat doe je per maand of per kwartaal. Zonder loonheffingennummer kan dat niet.

Met jouw loonheffingsnummer ziet de Belastingdienst welke medewerkers je betaalt, hoeveel loon je betaalt en hoeveel belasting je inhoudt. Die belasting draag je af aan de Belastingdienst.

Wanneer vraag je een loonheffingsnummer aan?

Je vraagt een loonheffingsnummer aan als je iemand in dienst neemt. Je moet die medewerker dan loon gaan betalen. En als je loon betaalt, moet je ook belasting en premies betalen. Daarvoor heb je het loonheffingsnummer nodig. Het loonheffingsnummer hoort dus bij het zijn van werkgever.

Een loonheffingsnummer moet je aanvragen voordat je je medewerker het eerste loon betaalt.

Wie heeft een loonheffingennummer nodig?

Je hebt een loonheffingennummer nodig als je personeel in dienst hebt. Een ondernemer met medewerkers heeft dus een loonheffingennummer nodig. Het maakt niet uit hoeveel medewerkers je in dienst hebt. Heb je maar 1 medewerker in dienst? Ook dan heb je een loonheffingennummer nodig.

Dus: heb je 1 of meer werknemers in dienst? Dan heb je een loonheffingennummer nodig.

Hoe vraag je een loonheffingennummer aan?

Een loonheffingennummer vraag je aan bij de Belastingdienst. Dat kan heel eenvoudig via de website van de Belastingdienst. Daar vind je het formulier Melding Loonheffing Aanmelding Werkgever. Vul het formulier in en stuur het op naar de Belastingdienst. Het adres staat op het formulier.

Van de Belastingdienst ontvang je binnen 6 weken een brief met het loonheffingennummer. Vanaf dat moment kun je loonbelasting betalen aan de Belastingdienst.

Het aanvragen van een loonheffingennummer kan ook als je je bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Weet je dan al dat je personeel wilt aannemen? Dan kun je dat meteen bij de inschrijving noemen. Het voordeel daarvan is dat je het loonheffingsnummer dan automatisch van de Belastingdienst krijgt. Wel zo handig. Je hoeft dan geen extra formulier meer in te vullen voor het aanvragen van het loonheffingennummer.

Waar vind ik mijn loonheffingennummer?

Je vindt het loonheffingennummer in de brief die je van je de Belastingdienst krijgt. Die brief krijg je als antwoord op het aanvragen van het loonheffingsnummer.

Je vindt het loonheffingennummer ook in het aangiftebericht van de Belastingdienst. Elke maand of elk kwartaal stuurt de Belastingdienst je een brief dat je aangifte moet doen van je loonheffingen. In die brief staat ook je loonheffingennummer.

De derde mogelijkheid om het loonheffingennummer op te zoeken is via de website van de Belastingdienst. Als je daar inlogt, vind je je persoonlijke gegevens met dus ook je loonheffingennummer.

En tot slot vind je je loonheffingsnummer op het uittreksel Handelsregister. Je kunt dat opvragen bij de Kamer van Koophandel.

Wanneer wijzig je je loonheffingennummer?

Je loonheffingennummer wijzigt in de volgende situaties:

  • De rechtsvorm van jouw onderneming wijzigt. Je verandert bijvoorbeeld je eenmanszaak in een bv.

  • Je stopt als werkgever en gaat verder als zzp’er

  • Je stopt met je bedrijf

Het is belangrijk dat je deze veranderingen doorgeeft aan de Belastingdienst. Die zorgt er dan voor dat je een nieuw loonheffingsnummer krijgt. Stop je als werkgever? Dan kun je daarvoor het formulier Melding Afmelding Loonheffingen Werkgever invullen.

Voor het eerst personeel aannemen?

Neem je voor het eerst personeel aan? Dan moet je dus een loonheffingennummer aanvragen. Je hebt dat loonheffingennummer nodig om belasting en premies af te dragen aan de Belastingdienst. Dat is een belangrijk onderdeel van jouw salarisadministratie.

Er komt best wat kijken bij het aannemen van personeel. Als je dat voor het eerst doet, moet je goed nadenken over de keuzes die je maakt. Neem je bijvoorbeeld iemand aan in vaste of tijdelijke dienst?

Je moet ook goed nadenken over het opzetten van een salarisadministratie. Handig om te weten is dat je die ook kunt uitbesteden. Dat kan bijvoorbeeld via payroll. Bij payroll besteed je alle verplichtingen die jij als werkgever hebt uit aan een payrollbedrijf. Dat geldt ook voor het contact met de Belastingdienst. Maqqie is specialist op dit gebied. Wij nemen graag je werkgeverstaken over. Zo heb jij je handen vrij om te ondernemen. 

Heb je nog meer hulp nodig?

We staan graag voor je klaar!

Start vandaag nog met maqqie

Maak het jezelf makkelijk en regel online je contracten en uitbetalingen. Wij zorgen voor jouw medewerkers, jij kiest voor maximale vrijheid om te ondernemen. Ontdek hoe jouw personeels- en salarisadministratie sneller en beter kan. We helpen kosteloos bij de overstap indien nodig.