Wet koop op afstand: wat houdt de wet in?
Wet Koop op Afstand: wat houdt de wet in?
Heb jij een webshop? Dan moet je je houden aan de Wet koop op afstand. De volledige naam van deze wet is trouwens ‘de wet Bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten’. Een ander woord voor aankopen via internet is e-commerce.
De Wet koop op afstand beschermt consumenten bij een aankoop via het internet. Daarvoor staan in de wet verschillende regels. En daaraan moet jij voldoen als webshopeigenaar. Maar wat dan precies?
Waarom is de Wet koop op afstand geïntroduceerd?
De Wet koop op afstand is geïntroduceerd om consumenten te beschermen die online aankopen doen. In een echte winkel ziet een consument wat die koopt en heeft de consument contact met een verkoper. Online is dat anders. Daarom is er een wet gekomen om consumenten te beschermen en bepaalde rechten te geven.
De Wet koop op afstand bestaat al sinds 2014. De wet is de afgelopen jaren een paar keer aangepast. Dat was belangrijk omdat er ook Europese afspraken waren gemaakt over e-commerce. De huidige wet heet ‘Wet bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten’. Dat is een lange naam. Daarom wordt de oude naam nog steeds gebruikt: Wet koop op afstand.
Aan welke eisen moet je als webshop voldoen volgens de Wet koop op afstand?
In de Wet koop op afstand staan eisen waaraan jij je met je webshop moet houden. Het gaat om de volgende eisen.
Informatieplicht
Je hebt een informatieplicht als webshophouder. Daarom moet je bepaalde informatie opnemen op je website. Dat zijn gegevens over jouw bedrijf, zoals:
De naam van je onderneming die geregistreerd is bij de Kamer van koophandel
Het KvK-nummer van je onderneming
Het adres van waaruit de webshop werkt
Contactgegevens van je onderneming. Je moet in ieder geval een e-mailadres noemen
Het btw-nummer van je onderneming
Naast de gegevens over je bedrijf moet je de bezoekers van je webshop ook duidelijke informatie over het product geven. Voorbeelden zijn: materiaal, afmetingen, kleur, functies, type en technische gegevens van het product. Natuurlijk moet je ook de prijs, inclusief btw, noemen. En staat er duidelijk op je website wat de kosten zijn om het product te leveren?
Herroepingsrecht:
Een consument die iets in jouw webshop koopt, heeft een bedenktijd van 14 dagen. Dat staat in de Wet koop op afstand. In deze periode kan de consument nog van de koop af. De bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument het product heeft ontvangen.
Op je website moet je duidelijk aangeven dat de consument die bedenktijd heeft. Ook moet je aangeven op welke manier de consument van de koop af kan. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een formulier opnemen.
Handig om te weten is dat de bedenktijd niet voor alle producten geldt die consumenten online kopen. Consumenten hebben de bedenktijd bijvoorbeeld niet bij reizen die ze online kopen, kranten of losse tijdschriften, producten die snel bederven of spullen die ze op maat laten maken.
Let ook op deze eisen uit de Wet koop op afstand
De informatieplicht en het herroepingsrecht van de consument zijn belangrijke onderdelen uit de Wet koop op afstand. Maar er staan nog een paar belangrijke regels voor jou in deze wet. Die gaan bijvoorbeeld over de volgende onderwerpen:
Informatie over de levering en de betaling. Het uitgangspunt is dat je het product binnen 30 dagen moet leveren. Voor de consument moet ook duidelijk zijn hoe die kan betalen.
Informatie en regels over het bestelproces. Volgens de wet moet het bestelproces klikbaar zijn. Dan kan de consument fouten nog herstellen. Je moet ook duidelijk aangeven dat de consument een verplichting aangaat om je product te betalen. Als de consument het product heeft besteld, moet jij zo snel mogelijk een bevestiging daarvan sturen.
Informatie over het retourneren van het product. Hoe kan de consument retourneren en wat zijn daarvan de kosten?
Wie houdt toezicht op de Wet koop op afstand?
De Autoriteit Consument & Markt, de ACM, houdt toezicht op het naleven van de regels uit de Wet koop op afstand. Dat betekent dat de ACM controleert of webshophouders zich houden aan de wet. Voldoen die aan alle eisen?
Wat zijn de gevolgen als je je als webshop niet aan de wet houdt?
Als de ACM vaststelt dat een webshophouder zich niet aan de regels houdt, dan kan de ACM een boete opleggen. En dat kunnen hoge boetes zijn. Je kunt die voorkomen door ervoor te zorgen dat je webshop goed is ingericht en alle verplichte informatie goed vindbaar is voor de consumenten.
Verder kun je natuurlijk ook te maken krijgen met vervelende juridische procedures. De Wet kopen op afstand geeft consumenten bepaalde rechten. Als zij niet tevreden zijn over een bepaald product, zullen ze daar een beroep op doen.
Altijd op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving?
Als webshopeigenaar moet je je aan veel wet- en regelgeving houden. Je hebt al kunnen lezen over de Wet koop op afstand. Die gaat over de bescherming van consumenten. Maar je moet je bijvoorbeeld ook houden aan de Algemene verordening gegevensbescherming, de AVG.
In de AVG staat hoe je moet omgaan met de gegevens van je klanten in je webshop. Mag je hun naam- en adresgegevens bijvoorbeeld bewaren, en hoe lang? En gebruik je cookies op je website? Dat mag ook alleen onder bepaalde voorwaarden.
Dit zijn allemaal voorbeelden die direct te maken hebben met jouw online webshop. Maar als ondernemer heb je met meer zaken te maken. Heb jij als webshopeigenaar ook personeel in dienst? Dan moet je je aan het arbeidsrecht houden en natuurlijk de laatste wet- en regelgeving toepassen. Dat kan bijvoorbeeld een wettelijke verhoging van het minimumloon zijn.
Kun je dat wel combineren met je drukke werkzaamheden voor je webshop? Goed om te weten is dan dat Maqqie specialist is op het gebied van personeel. Wij nemen jou dat werk uit handen. Dan kun jij je verder richten op de groei van je webshop. Ieder zijn vak!
Heb je nog meer hulp nodig?
We staan graag voor je klaar!