"De millennials (Generatie Y) zijn een demografische generatie, volgend op de generatie X. Hoewel er geen eenduidige definitie van millennials is, wordt deze meestal gehanteerd als geboren tussen 1981 en 1996. Hun ouders zijn veelal van de babyboomgeneratie (1945-1960) of van de generatie X (1961-1981)."

Bron: Wikipedia. 

Sommigen denken dat je millennials trekt met flexibel werk en hoge salarissen. Maar dat is niet wat hen werkelijk boeit, zegt ze. Wat dan wel? 

  1. Innovatie
    Volgens een studie van Deloitte laat 78 procent van de millennials zich sterk beïnvloeden door hoe innovatief een bedrijf is. Deze generatie is op zoek naar innovatie, groei en creativiteit, en zoekt bedrijven die dat te bieden hebben.

  2. Autonomie
    Millennials willen geen micromanager meer die hen vertelt wat te doen. Ze willen onafhankelijk en autonoom hun werk doen. Ze willen worden gerespecteerd voor hun vaardigheden en competenties en willen het vertrouwen voelen dat ze zelf in staat zijn te beslissen. Voelen ze die autonomie niet? Dan zijn ze ook zo weer vertrokken.

  3. De kans om te groeien
    Deze jonge generatie wordt gemotiveerd door mogelijkheden om zichzelf te verbeteren en persoonlijk te groeien. Ze willen hun vaardigheden aanscherpen en zoeken werkgevers die daarvoor de ruimte bieden. Continu leren is iets dat hen werkelijk motiveert.

  4. Moderne technologie
    Millennials begrijpen technologie meer en anders dan elke andere generatie voor hen. Als je hun intuitieve kennis weet aan te boren en weet te gebruiken, kun je hen motiveren om productiever en effectiever te worden.

  5. Samenwerking
    Volgens onderzoek zet 74 procent van de millennials 'een werkcultuur waarin samenwerking centraal staat' op nummer 1 of nummer 2 als hen gevraagd wordt waarnaar ze op zoek zijn in een nieuwe baan. Millennials kunnen sociaal netwerken als geen enkele andere generatie voor hen, en willen die vaardigheden graag gebruiken om tot grote prestaties te komen.

  6. Flexibiliteit
    De dagen van de van-9-tot-5-mentaliteit zijn voorbij. Millennials zijn gemotiveerd door flexibiliteit in waar en wanneer ze werken. Ze willen graag een prestatie leveren, maar ook graag tijd spenderen buiten kantoor. Ze weten hoe te multitasken, kennen het internet door en door, en hun locatie boeit hen veel minder dan wat ze presteren.

  7. Instant bevrediging
    De babyboomers waren gewend te wachten op erkenning, promotie en financiële waardering, maar deze generatie verwacht hun bevestiging nu en direct. Snelle promoties en beloningen, hoe klein ook, zijn belangrijk. Ze laten zich niet aan het lijntje houden door iets dat misschien over een aantal jaar eens hun kant opvalt.

  8. Betekenis
    Millennials willen weten dat er een 'groter plaatje' is; ze zijn op zoek naar een missie die aansluit bij hun eigen waarden en normen. Betekenisvol werk is het belangrijkste waarmee millennials hun succes definiëren. Ze willen antwoord op de vraag waarom de organisatie doet wat hij doet, niet alleen het hoe en wat. Ze willen weten of ze bijdragen aan een organisatie die de wereld beter wil maken.

Onze millennials motiveren is niet moeilijk, en als je eenmaal hun motivatie begrijpt kun je ze ook beter betrokken krijgen. En als je ze eenmaal betrokken hebt, zullen ze zich ook voor jouw organisatie inzetten zoals je het het liefst zou zien.